ضرغامی در دیدار با نمایندگان مجلس پیرامون سریال «سرزمین کهن»:

تا زمان حل کامل اختلاف‌نظرها صبر خواهیم کرد

ضرغامی :

شخصیت قهرمان سریال "سرزمین کهن" یک بختیاری اصیل است

"عزت الله ضرغامی" رییس رسانه ملی در پی ارسال گزارش توضیحی کارگردان، تهیه کننده، مدیر گروه فیلم و سریال و ناظران مجموعه تلویزیونی "سرزمین کهن به معاونت سیما"ی سازمان صداوسیما درباره برخی ابهامات پیش آمده در زمینه این سریال،ضمن توصیه هایی خطاب به معاونت سیما گفت: ایجاد کوچکترین بدبینی و بی اعتمادی این عزیزان (بختیاریها) نسبت به فرزندان پر تلاش و خدمتگزارشان در رسانه ملی قابل تحمل نیست و باید از این رنجش خاطر به خداوند بزرگ پناه برد.
کد خبر: ۶۴۶۳۵۷
شخصیت قهرمان سریال "سرزمین کهن" یک بختیاری اصیل است

به گزارش واحد مرکزی خبر، در نامه آقای ضرغامی به علی دارابی آمده است:

جناب آقای دارابی

معاون محترم سیما

با سلام

توضیحات ارائه شده توسط جنابعالی ملاحظه شد، ‌همانگونه که گفته شده و انتظار داریم ، سریال تاریخی « سرزمین کهن » مجموعه ای تاثیر گذار برای روشنگری و به تصویر کشیدن تاریخ انقلاب اسلامی است که حقانیت و اصالت انقلاب و ارزش های آن به ویژه مبارزات حق طلبانه و شجاعانه مردم و اقوام مختلف ایرانی در آن روایت می شود .

به رغم شروع مناسب این مجموعه ، با حمله هواپیماهای انگلیسی و شهادت ملارضای بختیاری که به روستا مهاجرت کرده است و تولد « قهرمان فیلم » ،متاسفانه برابر دانستن نام خانوادگی بختیاری با قوم بختیاری در بعضی دیالوگ ها ، ظرفیت برداشت های متفاوت از این نام خاص را به وجود آورده و موجب نگرانی و انتقاد هموطنان عزیز بختیاری ما شده است.

توجه به این نگرانی امری ضروری است. باید اطلاع رسانی تصویری در مورد حوادث قسمت های آینده سریال درباره شخصیت قهرمان سریال که یک بختیاری اصیل است در دستور کار شبکه قرار گیرد.

ضمنا در برنامه های تحلیل هفتگی این سریال، با دعوت از کارشناسان ذی ربط به ویژه در حوزه تاریخ پر افتخار قوم بختیاری ، مردم کشورمان را با فداکاری و سلحشوری های آنان بیشتر آشنا کنید .

مردم شریف بختیاری ، انقلابی و شهید داده اند و در طول تاریخ به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، هرگز دشمنان ملت به ویژه انگلیسی های تفرقه افکن نتوانسته اند کوچکترین واگرایی بین آنان و اسلام و ایران عزیز ایجاد کنند .

ایجاد کوچکترین بدبینی و بی اعتمادی این عزیزان نسبت به فرزندان پر تلاش و خدمتگزارشان در رسانه ملی قابل تحمل نیست و باید از این رنجش خاطر به خداوند بزرگ پناه برد.

سید عزت الله ضرغامی

توضیحات دست اندرکاران سریال سرزمین کهن

در نامه مشترک کارگردان، تهیه کننده، مشاور سریال سرزمین کهن و همچنین مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما به معاون سیمای رسانه ملی نیز آمده است:

برادر گرامی جناب آقای دارابی

معاون محترم سیما

سلام علیکم؛ با احترام؛ پیرو مسائل پیش آمده درخصوص قسمت های پخش شده از مجموعه سرزمین کهن توضیحات ذیل را به استحضار می رساند:

مجموعه سرزمین کهن روایتگر وقایع سیاسی اجتماعی و مذهبی تاریخ معاصر کشور است که در بستر قصه ای خانوادگی و درام نمایشی، تاریخ تحولات کشور را از شهریور 1320 تا بهمن 1357 به تصویر می کشد. کارگردان، نویسنده و عوامل این سریال با احترام کامل به نقش همه اقوام و مردم نواحی کشور در مبارزات تاریخی ملت ایران، حوادث این برهه از تاریخ کشور را از زاویه دید کودکی بنام رهی به تصویر کشیده اند که در خانواده ای با اصالت و از پدری متدین (حمید رضا بختیاری) که در روستا به ملارضا و آقاملا مشهور است متولد می شود و در بدو طفولیت در بمباران های نیروهای اشغالگر انگلیسی پدرش به شهادت می رسد. از آن پس رهی در کشاکش حوادث تلخ و شیرین روزگار در جستجوی هویت واقعی خویش است و در مسیر این داستان، این فرزند راستین ملت ایران، فریب جریانات سیاسی حاکم در آن مقطع تاریخ را نخورده و اصالت و هویت خود را در تاریخ معاصر کشور حفظ می کند.

دیالوگ های شخصیت های این داستان در نقش اردکانی و بختیاری بیانگر مجادله و کشمکش ها در حوادث دهه 20 شمسی است و در این سریال تنها اسامی رجال سیاسی آن برهه نظیر آیت الله کاشانی، دکتر مصدق، دکتر فاطمی و شهید نواب صفوی از اسامی واقعی آنان اقتباس شده است.

در واقع رهی بختیاری نماد جوانی غیور، غیرتمند و تیزهوش ایرانی است. او فرزند راستین ملاحمیدرضا بختیاری است که از سویی اعتقاد راسخ دینی را از پدرش به ارث برده است و از سویی دیگر عشق به ایران را در دل می پرورد و در آخر در خانواده ای متدین مجذوب سلوک و منش امام خمینی (ره) شده و به نهضت او می گراید و در قالب قهرمان اصلی داستان، در نهضت انقلاب اسلامی نقش آفرینی می کند.

بدیهی است احترام به همه اقوام شریف و متدین کشور از جمله مردمان متدین و نجیب و اصیل ایل بختیاری از اصول انکارناپذیر است و روند حرکت سریال بر همین مدار است.

بی تردید دست اندرکاران این سریال به هیچ وجه حتی در تصورات ذهنی خویش قصد کوچکترین بی احترامی به ساحت مردم شریف و پر افتخار بختیاری را نداشته اند. مشاهده قسم های آتی این مجموعه تلویزیونی موید این واقعیت خواهد بود . با این وجود چنانچه پخش قسمت های اولیه این مجموعه موجب رنجش خاطر هموطنان عزیز بختیاری شده است،‌ مراتب عذرخواهی خود را اعلام می کنیم.

توفیقات روزافزونتان را از خداوند منان خواستاریم.

محمودرضا تخشید مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه _ محمد مسعود تهیه کننده سریال _ کمال تبریزی کارگردان سریال و عباس سلیمی نمین مشاور تاریخی پروژه.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۰
شهاب الدین بختیاری
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
۰
۰
با سلام
بختیاری ها همیشه وطن پرست بودند وخواهند ماند قومی پر افتخار ولایت مدار.
كشور ما در این پیچ تاریخی به قول رهبر معظم انقلاب، نیازمند وحدت یكپارچگی ملی است.
ما باید به تمامی اقوام ایل ایرانی احترام قائل شویم كه همچین حركت هایی خواسته یا ناخواسته رخ ندهد كه دشمن شادكن شود.
مسلما ایرانیان جنبش های مهم بختیاری ها در انقلاب مشروطه، خروج افغان ها از كشور و شهدای 8 سال دفاع مقدس را در ذهن تاریخی خود خواهند داشت.
به امید ایران اسلامی سرافراز
لر بختیاری از یاسوج
Netherlands
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
۰
۰
همین بختیاری ها و عرب های ایران بودند كه انگلیسیها را از كشور بیرون كردند و درس عبرتی فراموش نشدنی به آنها دادند , همین بختیاری ها و عرب های ایران بودند كه نقش ویژه در جنگ تحمیلی داشتند , بیرون كردند پرتغالی ها از جزیره هرمز هم توسط عربهای بوشهر و هرمزگان صورت گرفت
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
۰
۰
تعصب ، غیرت و سلحشوری بختیاری در همه زمینه ها و اصالت قوم بزرگ از دیر باز ، ویژگی بارز نسلی شجاع از شیر مردان و زنان با تعصب در جامعه امروزی است .همین بهتر كه دیگر پخش نگردد.
نادر
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
۰
۰
به نظرمن درهرقومی وملیتی انسانهای خوب وبد ممكن است وجودداشته باشد و این موضوع برای همه روشن است و ناراحتی ندارد
معصومه خلیلیان
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
۰
۰
با سلام
موزاییك هزار رنگ ایران را با تعصبات قومی و قبیله ای نباید تكه تكه كرد . لر ، كرد ، آذری ، بختیاری ، بلوچ و ... همه و همه ایرانی هستیم و باید در كنار هم و زیر لوای ایران اسلامی با وحدت و یكپارچی در برابر دشمنان و بدخواهان این مرز وبوم باشیم نه اینكه به خاطر یك صحبت یا سریال بخواهیم اینگونه در مقابل هم بایستیم . در آخر باید گفت كارهای خوب آقای كمال تبریزی هم بر كسی پوشیده نیست و قطعا طبق نامه دست اندركاران سریال، بر عمدی نبودن موضوع می توان پی برد.
آرش جهانشاهی از تبریز
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
۰
۰
به عنوان یك ایرانی آذربایجانی همیشه به هموطنان ایران پرست قوم بختیاری افتخار میكنم . تاریخ گواهی داده است ایران زمین ماندگار است ایران زمین اخرین دژ مستحكم مهر است . برای كمال تبریزی متاسفم
محسن حسین پور
United States
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
۰
۰
اقای تبریزی توی این سریال میخوادیك توده ای رو انسانی شریف نشون بده.توی دیالوگ جنجالی به خانواده موسوم به بختیاری میگه شمابختیاریهای كاسه لیس انگلیس ومیگه كدو م اصل ونسب،میخوای سركلاس بگم بختیاری چجوربختیاری شد،وهمزمان بااین دیالوگ عكس سرداراسعدبختیاری روی دیوارنشون داده میشه.كسی كه یكی ازبانیان مشروطه بود.اگه به نظرشمااین هیچ توهینی توش نیست وربطی به قوم بختیاری نداره دیگه واقعا خیلی بی انصافیه.
یك ایرانی مسلمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
۰
۰
سلام واقعا تعجب می كنم از اینكه هموطنان ما اینقدر كم تحمل هستند و اجازه می دهند هركس براحتی با جعل تفسیر از یك صحبت ساده تحریك و خشمگینشان كند.برادران و خواهران عزیز من درفیلمی كه با هدف تجلیل از شهامت و صداقت یك ایرانی ساخته شده كه نمی شود همه كلام های فیلم درمدح وستایش او باشد مگر درفیلمی كه وقایع تاریخی را بیان می كند می شود هیچكس منفی صحبت نكند اصل هدف و جریان اصلی است .به خدا اگر كسی آگاهانه یا غیرآگاهانه با تحریك افكار عمومی نمی پرداخت هیچ غیر بختیاری بادیدن این سریال، بختیاری ها را مورد توهین واقع شده نمی دید. بیایید براحتی وبه سادگی قضاوت نكنیم.
یك ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
۰
۰
در هیچ كشوری مثل ایران مردم آن به قومیت و شخصیت هم توهین نمیكنند و شما ایرانیان اگر كمی انصاف داشته باشید این مسئله را می پذیرید.مخصوصا مردم شریف تهران كه خود را تافته جدا بافته میدانند!
شهماروند بختیاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
۰
۰
آقا یا خانم یك ایرانی مسلمان!
پر مسلم است كه تنها بختیاری ها و افرادی كه اهل مطالعه تاریخ هستند به عمق توهین در این فیلم پی می برند . وقتی عكس سردار اسعد را بر روی دیوار نشان می دهد، شما كه نمی شناسید عكس چه كسی است اما ما كه متوجه می شویم عكس سردار اسعد است و بعد وی را....... خطاب می كنند، ناراحت می شویم. مگر قوم بختیاری كند ذهن هستند كه خودشان نفهمند و دیگران تحریكشان كنند. جهت كسب اطلاعات خودتان هم كه شده آماری از تحصیل كرده ها و نخبگان بختیاری را بررسی نمایید تا بفهمید ایشان قومی فكور و در عین حال متعصب نسبت به فرهنگ چندهزارساله شان هستند. درضمن همه مسئولین پذیرفته اند اشتباه كرده اند شما هنوز طلبكار هستید؟ در اخر باید عرض كنم رهی بختیاری، كدامین قهرمان بختیاری است كه هیچ بختیاری او را نمی شناسد؟ چرا باید قهرمان واقعی بختیاری (سردار اسعد) تخریب شود تا قهرمان خیالی كمال تبریزی جای آن را بگیرد.

نیازمندی ها